Hej!
Det är studiedag på onsdag och alla skolbarn är lediga! Fritids är
igång som vanligt.
Förra veckan, en dag när regnet ”stod på tvären”, började vi
prata om april(lurmånad) och dess väder. Det hela började med att ett av barnen
talade om vad hen haft på sig på rasten, regnbyxor regnjacka och stövlar, då vi
kommenterade det som 5 poäng. Barnen och vi (jag och Hanna) började associera
till bl.a. Bolibompa och om hur man kan bli medveten om hur man ska klä sig och
hur vi kan göra för att lära oss att klä oss rätt utifrån aprilvädret. Det hela slutade med att vi ska ha ett
”Klädrace” denna vecka. Vi får in matematiken i detta genom att göra ett
stapeldiagram där var och en sätter in sina egna poäng. Sedan sammanställer vi
klassens poäng. Vi kommer att ha delmål där barnen får något extra som de
önskar ex. 10 minuters extra rast, målarbilder och det kommer att sluta med
något som jag och Hanna bestämmer, en höjdpunkt. Syftet är att barnen ska lära
sig att klä sig efter väder. Jag eller Hanna kommer vara ute alla raster i
veckan för att kunna göra en rättvis bedömning av vad ”rätt kläder” är just
denna rast. Kul att tillsammans med barnen utforma denna utmaning.
Läxor i veckan:
Skrivläxa åk 1,2,3
Läsläxa åk 1,2,3
I övrigt jobbar vi på med det vanliga dvs. NP, skriva våra
sagor färdigt, olika delar i matematiken, istiden osv.
På onsdag, studiedagen, kommer vi i personalen att planera
färdigt ”Stenålersveckan”, v17. Kom gärna ner till oss och var med någon dag om
ni har möjlighet. /Ann